dilluns, 1 d’agost del 2016

31/07/2016. Feixisme. David Marín. Franquisme visual. Estudi sobre el franquisme a Lleida. Recerca: Una tesi doctoral analitza com va utilitzar el franquisme les festes i els actes públics per legitimar i justificar el seu poder a la ciutat de Lleida. El règim totalitari va oferir en els primers anys una imatge militaritzada, va sobreexposar els símbols i va situar de manera gairebé exclusiva els actes en els llocs més cèntrics i simbòlics de la ciutat.

Benvolguts,

Els règims dictatorials, com el franquisme i els dels seus mestres, el nazisme i el feixisme italià usen tota la parafernàlia imaginable per demostrar el que no són! I per marcar paquet! Tal com diu l’articulista pretenen legitimar i justificar el seu poder (a Lleida), mostren una imatge militaritzada, sobrexposen el símbols feixistes, les imatges de Franco i José Antonio pintades per les parets, les mateixes imatges a les aules de les escoles, els mateixos símbols a les portes de les esglésies, Caidos por Diós y por España, el jou i les fletxes en les plaques del Ministerio de la Vivienda, les plaques dels carrers amb les omnipresències dels noms dels falangistes, dels capellans i dels militars, José Antonio, Onésimo Redondo, Arzobispo Irurita, Caudillo Franco, Millan Astray, etc. Segurament ara sembla anecdòtic però no en té res d’anecdòtic. Recordem que estàvem ocupats per l’exèrcit espanyol, per l’església espanyola, pel falangisme espanyol, per les dretes espanyoles, pels funcionaris espanyols... Recordem també que estàvem castellanitzats infinitament. El català era prohibit! El genocidi estava en plena ebullició. No hi havia diaris en català no s’editaven llibres en català, no hi havia teatre en català, no hi havia ràdio en català, no hi havia televisió en català, les misses gràcies a l’església feixista eren en llatí però les homilies eren en castellà, no podies parlar en català als ajuntaments, ni als ministeris, ni a les oficines públiques, ni als transports públics, ni a la RENFE... Des del 1939 havien vingut successives onades de militars, de funcionaris, de pobres immigrants a la recerca de feina. Si les autoritats et sentien parlar en català pel carrer et podien portar a la comissaria i donar-te una ració d’oli de resina... 

Crec que és important que la gent jove que no ha viscut aquella època en sigui conscient. Hauríem de fer una creuada de recuperació de vivències d’aquella època, diaris, llibres, fotografies, documentals, NODOS i exposar-les en els ateneus, als centres de barri, a tot arreu... Era un estat d’ocupació, era un estat de guerra! I cal recordar-ho contínuament!

I els pretesos dirigents polítics de Ciudadanos o de CSQP o del PSC (del PP no cal parlar-ne perquè no hi ha res a fer) haurien de recordar molt bé aquesta primera part de la dictadura franquista a Catalunya i basar les seves aventures polítiques en els processos antagònics als franquistes. Pensem que el franquisme sociològic ens amara a tots! A Catalunya potser menys que a l'Espanya profunda però també hi està amarat.

I el franquisme no es va acabar al 1975! Perviu! 

Mentre hi hagi ocupació borbofranquista de Catalunya res no haurà canviat!  

I encara una pregunta: En l’actual Règim borbofranquista, per què cada vegada que veiem per televisió el rei al seu Palau rebent caps polítics, Riveras i Sánchezs, i Iglesias, hi ha un militar que li fa d’uixer? No hi ha funcionaris per fer aquesta feina, encara que sigui per guardar les aparences per fer veure que l’estat no continua estant militaritzat? Hem de veure militars per a tot arreu? Cada cop ens acostem més a les dictadures soviètiques o a les dictadures turques!

Vegem l’article sobre la tesi del franquisme visual a Lleida:


31 juliol 2016 2.00 h

Franquisme visual
Estudi sobre el franquisme a Lleida

David Marín

Una tesi doctoral analitza com va utilitzar el franquisme les festes i els actes públics per legitimar i justificar el seu poder a la ciutat de Lleida

El règim va oferir en els primers anys una imatge militaritzada, va sobreexposar els símbols i va situar de manera gairebé exclusiva els actes en els llocs més cèntrics i simbòlics de la ciutat

David Marín - Lleida

“El règim va fer servir els actes públics per fer un discurs de poder i justificar-se amb la força”

La periodista i antropòloga lleidatana Joana Soto ha estudiat en la seva tesi doctoral el franquisme a la ciutat de Lleida, però ho ha fet des d'un punt de vista nou: la imatge i l'imaginari que el règim va oferir a través dels seus actes públics.

Els resultats criden l'atenció. A través de l'anàlisi d'un miler de fotografies, des dels anys quaranta fins a la mort del dictador, el règim va voler mostrar i legitimar el seu poder a través de l'exhibició de símbols i de la posició de les autoritats, i ho va fer d'una manera sistemàtica. En un primer període, des del 1939 fins a l'any 1959, Soto ha detectat que el règim “va utilitzar els actes públics per fer un discurs de poder que l'ajudés a instaurar-se i justificar-se a través de la força, oferint la imatge d'una Lleida militaritzada”. En aquesta primera etapa del franquisme, en els actes públics analitzats per Soto hi apareixen sovint els militars. La figura del soldat és l'única figura anònima que apareix en les fotografies de manera destacada i preeminent. Són els anys de les desfilades a Lleida del día de los caídos i del día de la victoria, i també dels actes de les festes religioses amb una gran presència de simbologia militar.

“Les fotografies mostren que el règim va optar per recordar la guerra de manera reiterada, ja sigui en forma de festivitat o d'homenatge als soldats combatents”,

 explica Soto,

“i això tenia una doble intenció: crear una escenografia que legitimava l'origen del poder del règim, com a victoriós d'un conflicte militar, i també pedagògica, com a advertiment de la possible dissidència de la possibilitat de l'ús de la força”.

A partir de la dècada dels cinquanta, els actes públics del franquisme a Lleida suavitzen la seva simbologia militar i entra en escena una nova simbologia: la de la fàbrica. Són els anys en què el règim aposta per una nova industrialització i pels plans de desenvolupament, gràcies a l'entrada de capital estranger i de les primeres divises del turisme. El règim troba una nova font de legitimitat i l'aprofita també en les seves escenografies. A Lleida, els actes públics de les autoritats franquistes canvien cap a nous escenaris i festes, com ara la fira de Sant Miquel i l'exhibició de maquinària com a símbol del progrés i les bondats del règim.

Joana Soto també analitza el paper de la dona en l'escenografia dels actes públics franquistes a Lleida. Durant les primeres dues dècades del règim, el seu paper és absolutament marginal: a penes algunes dones als balcons, del tot anònimes i sense cap protagonisme en l'escena, en les festivitats i desfilades religioses, subratllant el paper domèstic del sexe femení. Caldrà esperar a la dècada dels seixanta perquè aparegui la primera fotografia amb una dona en un paper protagonista: una actriu rebuda per les autoritats locals! Llavors les dones comencen a ser presents en les imatges d'alguns actes públics del règim, però sempre en el paper d'esposes d'alguna de les autoritats.

Una de les curiositats de la tesi doctoral és com

les imatges del règim intenten transmetre el mite de Franco com a agent de la providència.

A l'inici de la dictadura el seu rostre és reproduït constantment en cartells, fotografies, quadres i bustos, “per configurar l'omnipresència del poder i equiparar la seva figura amb altres personalitats mítiques i bíbliques tradicionals”.

Els llocs preferits pel franquisme per la seva escenificació del poder eren la plaça de la Paeria, la rambla Ferran, la plaça Sant Joan, els centres religiosos, la Diputació, la caserna de la Guàrdia Civil, la seu de Falange i la seu de l'Institut d'Estudis Ilerdencs.

Tesi doctoral

La tesi ‘Festa, poder i ideologia a la Lleida franquista' ha estat dirigida pel professor de la UdL Joaquim Capdevila i Capdevila. En la seva recerca, aprofitant el marc teòric de la construcció d'imaginaris i l'anàlisi de la imatge, Joana Soto ha tingut l'aportació del fons fotogràfic de Josep Porta i Ballestí, que es va dedicar a fotografiar els actes i festes de Lleida durant aquelles dècades. Joana Soto ha estat periodista, professora a la UdL i actualment és l'editora de Pagès Editors.
David Marín

Joan A. Forès
Reflexions     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada