dijous, 24 de desembre del 2015

23/12/2015. Pau Garcia Fuster. La moto elèctrica 100% catalana arriba el 2017. Scutum, Torrot, Rieju i Volta s’alien per fabricar una moto elèctrica íntegrament catalana amb el suport de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona. El pòsit industrial, la tecnologia, els requeriments comercials i els valors d’emprenedoria catalans han fet factible el progrés que s’explica.

Benvolguts,

Aquest és un article de foment de l'autoestima, estat d'ànim que ajuda a tirar endavant projectes complexos, basats en el sentiment secular de feina ben feta del nostre país.

Ja sabem que Catalunya fou potent en el sector de les motocicletes en temps de l’autarquia franquista. Des del 1945 es fabricaven motos Sanglas, autòctones, de quatre temps, i després varen produir-se les diverses marques de dos temps, Montesa, i més endavant les Bultaco, Ossa, Derby, etc.

Segurament aquests fabricants varen propiciar la indústria auxiliar de l’automoció que va fer que quan la Fiat italiana a començaments dels anys 50 va voler instal·lar-se a Espanya va proposar al “régimen” d’instal·lar-se a Barcelona. El règim s’hi va negar, perquè tal com molts anys després va dir la Aguirre, calia fer-ho en territori “nacional”. Però fora de Catalunya no hi havia tradició industrial suficient. La Fiat va fer un “tot o res”, la fàbrica s’instal·lava a Barcelona o no hi havia fàbrica...

Podeu seguir els interessants començaments de la SEAT a http://www.historiaseat.com/0-decada/50s.htm.

Han passat molts anys, el franquisme ara es diu franquisme borbònic, però franquisme, la visió internacional de l’Espanya franquista va evolucionar des del 1953 amb el tractat amb els EUA per la qüestió de les bases americanes de la Guerra Freda, el sinistre Caudillo Franco  por la gracia de Diós, patètic supervivent dels feixismes i nazismes dels anys 30 i 40 va morir, al llit, malgrat que el franquisme és etern i no va acabar amb la mort de la bèstia. Es va fer una transacció que no transició del 1975 al 1981 que va entronitzar un cop més el Borbó i es va crear una Constitució, amb soroll de sabres, de la que n’hem parlat a bastament, i un sistema de bipartidisme que per sort s’està acabant. Espanya va aconseguir entrar a l’ONU, l’OTAN i finalment al Mercat Comú.

La indústria de les motocicletes, com els esdeveniment polítics i econòmics, ha passat en aquests temps per molts alts i baixos, les marques originals han quedat substituïdes per marques italianes i japoneses i la tecnologia està evolucionant cap a les motos elèctriques, amb bateries d’ió-liti d’altes prestacions.


És en aquests moments que s’ha fet la conjunció d’esforços que s’explica en aquesta notícia:

La moto elèctrica 100% catalana arriba el 2017

Pau Garcia Fuster

BARCELONA 23|12|2015

Scutum, Torrot, Rieju i Volta s’alien per fabricar una moto elèctrica íntegrament catalana amb el suport de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona
La moto elèctrica 100% catalana comença a prendre forma . Generalitat de Catalunya

LES CLAUS

Les quatre empreses signen un conveni per a la creació d'un consorci industrial privat
La moto tindrà l'equivalent a 125cc i costarà uns 4.000 euros amb bateria inclosa
La Generalitat aportarà tres milions d'euros en forma de préstec participatiu
La idea inicial és que el muntatge es faci a la cadena de producció de Rieju

Si es compleixen els terminis previstos, a principis del 2017 ja es podrà comprar una moto elèctrica 100% catalana. És el que s’espera del projecte industrial signat aquest dimecres per quatre grups destacats del sector: Scutum, Torrot Electric, Rieju i Volta Motor; que compta amb l’impuls de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona.

Les quatre empreses, amb l’empenta de tots els seus proveïdors, uniran esforços per treure al mercat una escúter d’una potència equivalent als 125 centímetres cúbics, amb dues monitoritzacions possibles, llantes de 16 polzades, òptiques LED i seient per guardar el casc. Tot plegat per un preu de venda al voltant dels 4.000 euros en la versió que inclou la bateria.

Un projecte industrial
En l’acte de presentació de l’acord, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha destacat el fet que es tracti “d’un projecte industrial amb lideratge privat i impuls públic”. Un impuls públic que es tradueix en tres milions d’euros en forma de préstec participatiu, en un projecte valorat en 10 milions d’euros dels quals els set milions restants s’assumiran a través dels actius i el coneixement de les quatre empreses.

Totes les parts de la moto poden comptar amb proveïdors catalans. Generalitat de Catalunya
El conseller ha posat de manifest la importància d’un acord d’aquest tipus per donar un impuls a “una indústria tradicional catalana, com la de la moto; que ha de permetre millorar la dimensió de les nostres empreses”. Un projecte on hi col·laborarà l’Ajuntament de Barcelona, interessat a renovar el parc de vehicles cap al format elèctric. “A Barcelona hi ha una gran necessitat que aquestes motos guanyin quota de mercat”, ha recordat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal; que ha apuntat que la capital catalana “està fora de límit en emissions contaminants”.

Per la seva part, Antoni Maria Grau, director general d’Indústria, ha destacat que “el repte fonamental és disposar d’una indústria competitiva de la moto elèctrica. Cal un producte ben orientat, de qualitat i funcional”. Segons Grau, el projecte va ben encaminat per “encertar un posicionament perquè quan es vagi despertant la demanda d’aquest producte se li pugui donar resposta des de casa nostra”.

Una escúter urbana
Actualment Barcelona conviu amb unes 300.000 motos, de les quals les elèctriques amb prou feines en sumen un miler. Comptant que la vida mitjana d’aquests vehicles és de 10 anys, els càlculs porten a una renovació de 30.000 motos per any. Aquestes xifres obliguen, segons Grau, a “una capacitat productiva d’una certa envergadura”, que han fixat en una producció de 10.000 motos anuals.
Grau també ha destacat que el projecte generarà una trentena de llocs de treball, però serà sobretot destacable per la capacitat d’aglutinar multitud de proveïdors catalans en cada part de la moto.
Així serà la moto elèctrica 100% catalana. Generalitat de Catalunya

La previsió és que el cost del producte sigui de 2.000 euros més 1.100 de la bateria. Per tot plegat, el preu de venda al públic s’estima en 2.600 euros en el format sense bateria, i en 4.000 si aquesta ve inclosa. Unes opcions que es deixen obertes perquè, segons Grau, “cal veure encara com es desenvoluparà aquest mercat”.

Els serrells que falten de l’acord
Tot i la signatura del projecte, el cert és que encara hi ha diversos detalls per acabar de definir. La moto encara no té nom comercial, i les quatre empreses impulsores estan acabant de parlar com es repartiran el seu pes dins el consorci industrial privat que han signat aquest dimecres. Una decisió que acabarà depenent de l’aportació final de cadascuna en el projecte. De moment, tot apunta que el muntatge es farà a la cadena de producció de Rieju.

Sigui com sigui, les quatre empreses mantindran paral·lelament la seva activitat. Scutum i Torrot tenen previst posar a la venda a principis de 2016 les seves pròpies motos elèctriques; mentre que Rieju manté l’aposta per la seva escúter elèctrica Mius, i Volta Motor pels seus vehicles elèctrics de dues rodes de prestacions més elevades.

El Departament d'Empresa i Ocupació ha acollit la signatura del conveni. Europa Press
Per Carlos Sotelo, conseller delegat de Scutum, “tenim tradició industrial en moto, però el més important és que tenim el mercat”. Ivan Contreras, CEO de Torrot Electric Europa, ha destacat que “la conjunció entre les quatre empreses ha estat bastant natural”; i ha recordat que la seva companyia mantindrà l’aposta per anar més enllà de “fer una companyia de motos, i contribuir a la mobilitat interpersonal connectada com a empresa tecnològica”.

Al seu torn, Jordi Riera, conseller delegat de Rieju, ha valorat la importància del suport institucional en un projecte d’aquest tipus, sense el qual seria “impossible”. L’empresa, amb 81 anys d’història, en fa tres que ha incorporat la mobilitat elèctrica en el seu camp d’actuació.

Finalment, Joan Sabata, responsable de màrqueting i comunicació de Volta Motor, ha destacat que “l’oportunitat passa pel canvi de paradigma d’un món mecànic i industrial a un tecnològic i digital”. Per Sabata, “les sinergies entre empreses ens poden ajudar a assumir volums per liderar el mercat i seguir creant nova tecnologia”.
Pau Garcia Fuster

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada