divendres, 11 de setembre del 2015

11/09/2015. Josep Fontana. Una història de Catalunya. La formació d’una identitat.

Benvolguts,

En Xavier Ferré comenta el darrer llibre de Josep Fontana de títol La formació d’una identitat… 
Com el seu títol i el context indiquen en Ferré fa notar que l’estudi de Fontana és útil per a comprendre la lògica repressiva de l’Estat espanyol contemporani i les concepcions ideològiques concepte d'allò que també es podría denominar psicologia col·lectiva’– recurrentment ‘uninacionals’. Tinguem en compte que aquest concepte és equivalent al que ara usem correntment de "franquisme sociològic" ja que aquesta lògica repressiva recolzada en el nacionalcatolicisme i en la uninacionalitat, España Una, Grande y Libre, fou assumida pel règim franquista, i continuada pel règim borbònico-franquista que el va succeir i que encara dura, però com diu en Xavier Ferré no és un invent del franquisme sinó que és una destil·lació dels 600 anys i escaig de domini imperialista del Regne de Castella...

També s'han de comprendre les relacions entre identitat, cultura i territorialitat. Actualment hi ha un debat entre cultura i territorialitat i en Ferré explica que "Les formes d’identitat –que expliquen la formació social i territorial d’una llengua– es manifesten segons les necessitats organitzatives d’una societat en formació..." 

Vegem l'assaig:

 Josep Fontana: La formació d’una identitat. Una història de Catalunya, Eumo Editorial, Vic, 201, 485pp.
UNA HISTÒRIA DE CATALUNYA EL LLIBRE. Josep Fontana: La formació d’una identitat… “Una nació és conseqüència d’una estratègia de lluita secular contra l’estat”
Xavier Ferré
Com s’ha de concebre l’entitat com a nació, la identitat? ¿Com un ‘esperit’ que es manifesta objectivament per sobre de les lluites socials i politiques? O bé, tot just, com a evolució de les contradiccions sorgides al si de formes de treball i d’intercanvi –de les forces productives–, de les dinàmiques econòmiques i territorials i de les contraposicions i lluites vers el poder? Les formes d’identitat –que expliquen la formació social i territorial d’una llengua– es manifesten segons les necessitats organitzatives d’una societat en formació. Per aquest motiu la part més significativa de l’estudi de l’historiador Josep Fontana és la que tracta de la construcció nacional i la seva institucionalització en estat –c. 1250-1350–, la incidència de la crisi del segle XIV i el procés de lluita entre les Corts i la Diputació del General contra l’absència reial dels Habsburg a l’hora de convocar Corts. Aquesta etapa, que culmina en el període 1640-1716– és fonamental per a explicar el sentit d’una lluita contra tot l’entramat legislatiu, militar i cultural del Consejo de Castilla: les arrels del que podríem denominar supremacisme sociolingüistic i intel·lectual, que explicarà a la contemporaneïtat el recurrent imperialisme lingüístic i la imposició d’un missatge de propaganda minoritzador. No es tractava tanmateix de “patriotisme exaltat” (p. 220). La lluita contra les exaccions agràries per afavorir el manteniment de l’exèrcit de la monarquia castellana d’ençà dels segles XVI-XVIII suposa un punt d’inflexió políticament explicatiu per a copsar com una identitat, és a dir, una forma d’organització social, i les lluites entre faccions socials urbanes –La Busca, teixit social del braç ‘menor’, contra la Biga, noblesa– en el marc de la guerra civil i de la lluita camperola antisenyorial (1460- 1472)–, esdevenen seqüències d’oposició contra l’ocupació militar durant la regència dels Àustries i els Borbons. L’anàlisi d’aquest període de llarg abast –capítols 3, 4, 5, 6– que es debat entre una crisi econòmica i política interna i una política de terra cremada de la monarquia hispànica és, al meu parer, la part més substancial de la síntesi de Fontana. La gènesi d’una societat mercantil i integrada en mercats descentralitzats, amb punts d’articulació d’exportacions de les manufactures, amb una estructura legislativa i executiva que traduïa el règim de funcionament social, de la qual parteix el primer republicanisme urbà, però també el de la pagesia empobrida –‘Visca la Terra, mori el mal govern’– és un crit que explicarà la contraposició posterior –segles XIX i XX– entre l’elit financera i capitalista del Principat –que s’havia inserit en la vida política de la cort de Castella–, vista com a marginal, atès el món econòmic dinàmic que expressava i la lògica d’interessos polítics que delimitava una altra realitat: la d’una monarquia que, inserida en la crisi de l’absolutisme europeu, intenta de reconvertir-se en un estat unitari, centralitzat. En aquest sentit –i per situar el moment actual de revolució democràtica d’alliberament nacionall’estudi de Fontana és útil per a comprendre la lògica repressiva de l’Estat espanyol contemporani i les concepcions ideològiques –allò que també podríem denominar ‘psicologia col·lectiva’– recurrentment ‘uninacionals’ que se’n deriven. Així, podrem comprendre l’origen d’un catalanisme, que políticament impotent, és progressivament substituït per estratègies que basteixen focus (ara se’n diuen xarxes…) de resistència –oposició a crisis de subsistència i a l’allistament militar provinent de 1770– protagonitzats per les classes populars, que acaben essent superadors de la vindicació provincialista d’una burgesia a cavall entre el vuit-cents –1845-1865– i el nou-cents. Aquesta anàlisi de Fontana –capítols 7 i 8– ajuda a explicar la configuració d’un marc d’abast nacional de lluita que troba un del seus punts culminants en la crisi social i política del 6 d’octubre de 1934. La resistència de militants del Partit Català Proletari a la seu del CADCI contra les tropes del general espanyol Batet, que no he sabut trobar apuntada en el volum, explicaria la doble dinàmica nacional-popular de la situació revolucionària i el fracàs de la via tercerista –escapista– de Companys. En el present moment polític –caracteritzat al Principat per una certa lluita d’hegemonies entre l’esquerra juntista espanyola, recuperadora de l’estratègia progressista vuicentista de revolució centralista (Podemos), i un ‘moviment de defensa de la terra’ (Candidatures d’Unitat Popular), hereu de la tradició de les revoltes agràries i urbanes als Països Catalans, i que malda per establir la Constitució i la República Catalana–, les reflexions esmentades de Fontana ajuden a comprendre el sorgiment transhistòric d’una identitat popular que ha definit una drecera política de lluita contra monarquies extorquidores i ha proposat una pràctica política d’alliberament.
Del text de Fontana, i fonamentalment del tronc central que hem esbossat, s’explica que una nació és conseqüència d’una estratègia de lluita secular contra l’estat, la qual cosa explica el perquè de la resposta a la dependència política.
Xavier Ferré

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada