dilluns, 29 de desembre del 2014

27/12/14. Xavier Diez. Covardia borbònica. Tradició familiar. El negoci familiar resta subjecte a la continuïtat de la Constitució i el règim sorgit durant la Transició. Una actitud valenta seria demanar perdó a Catalunya... en nom dels seus avantpassats...

Benvolguts,
Ja sabeu que tinc una predilecció especial per Xavier Díez. Cerqueu-lo al Bloc Reflexions!
Us incloc una autobiografia:
Xavier Diez
Xavier Diez (Barcelona, 1965)
Historiador i escriptor. Diplomat en Magisteri (UAB, 1988), llicenciat en Filosofia i Lletres (UAB, 1994), postgraduat en Pedagogia Terapèutica (UOC, 1999) i Doctor en Història Contemporània (UdG, 2003). S’ha dedicat professionalment a la docència, l’escriptura i la col·laboració amb diversos mitjans de comunicació. Ha impartit cursos i conferències a Catalunya i altres països d’Europa i Amèrica Llatina, i realitzat algunes estades acadèmiques.
Com a historiador s’ha dedicat a investigar sobre el pensament polític dels moviments socials dels segles XIX i XX, especialment del món intel·lectual i cultural llibertari, i també ha reflexionat sobre aspectes epistemològics de la historiografia, l’anàlisi del discurs en la transmissió de les idees polítiques i la història de la Transició. També ha participat en diversos debats sobre aspectes de la globalització. Entre les seves aportacions hi ha l’estudi de l’individualisme anarquista hispànic (objecte de la seva tesi doctoral), així com l’anàlisi de les relacions de classe en la Catalunya d’entreguerres o els orígens històrics de la violència revolucionària. Darrerament també s’interessa per la història recent respecte a la construcció de l’independentisme actual. Ha estat autor de diversos llibres d’assaig i ha col·laborat en nombroses obres col·lectives. Una de les seves principals contribucions ha estat la introducció del concepte “Segona Restauració” per descriure el règim espanyol actual.
Ha publicat també narrativa i poesia, molt centrat en establir una veu de protesta social combinada amb aires intimistes i la idea del fracàs com a metàfora del contrast entre idealitat i realitat.

Té un currículum impressionant. Aneu a l’enllaç.
M’ha agradat el seu concepte de “Segona Restauració” que jo uso amb un altre nom, Transició franquista, que considero que encara no s’ha acabat. O es pot dir que s’ha convertit en l’actual règim de monarquia borbònico franquista unagrandelibre atadaybiénatada bananera...
M’agrada el paràgraf: el discurs reial de la vetlla de Nadal ha esdevingut com una tradició més, desposseïda de significat, com l’encesa de llums dels carrers comercials o el primer anunci de torró...
També m’agrada la frase referida al Borbó actual: Ha estat conservador en el sentit que té molt clar que el negoci familiar resta subjecte a la continuïtat de la Constitució i el règim sorgit durant la Transició, que és una mena d’acudit dels dentistes entre el franquisme sociològic i l’esquerra domesticada...
M’agrada molt l’enumeració de les actituds valentes que hauria de tenir per tal que el poguéssim tenir en consideració.
Jo m’identifico amb uns quants opinaires o opinadors actuals com Vicent Partal o Víctor Alexandre i uns quants més. També m’identifico plenament amb Xavier Díaz!
Avui ens parla de la Covardia borbònica. Gaudim del seu discurs:

27 de desembre de 2014   
Xavier Diez        
Covardia borbònica


Crec recordar que el discurs reial de la vetlla de Nadal ha esdevingut com una tradició més, desposseïda de significat, com l’encesa de llums dels carrers comercials o el primer anunci de torró. És per això que em meravella la capacitat d’anàlisi d’alguns opinadors i tertulians, que examinen, com antics kreminòlegs sobre la significança d’aquest gest, abraçada, mot o to per tractar d’endevinar, a la manera dels tarotistes, indicis polítics d’aspecte cabalístic.

Per a mi és una música de fons, de l’estil elevator song, que apareix intrusivament a totes les cadenes de televisió. Aquest any no ha estat l’excepció, de manera que em va caldre llegir el text l’endemà –i mirar algunes imatges- per documentar aquesta crítica.

A mi el discurs de Felip VI ha representat la constatació de la tradició familiar de covardia borbònica. Ha estat conservador en el sentit que té molt clar que el negoci familiar resta subjecte a la continuïtat de la Constitució i el règim sorgit durant la Transició, que és una mena d’acudit dels dentistes entre el franquisme sociològic i l’esquerra domesticada. No ha arriscat en absolut, no ha fet cap gest que pugui incomodar els poders fàctics que el sostenen. El senyor Felip coneix perfectament la seva fràgil situació, que no és gaire apreciat per la societat civil hispànica, més enllà dels incondicionals de l’Hola. Per això renuncia al protagonisme o a la iniciativa personal, i per això la nissaga s’esllangueix entre escàndols econòmics i personals.

Si hagués de definir d’una manera a ell i la seva família és la covardia. Les paraules buides dedicades a Catalunya (amb una genèrica apel·lació als sentiments) només pretenia esdevenir un gest cara a la galeria terceraviïsta i nacionalista espanyola, un signe inequívoc que ofereix “más de lo mismo”. Una actitud valenta seria demanar perdó a Catalunya en nom dels seus avantpassats:
·        perdó per Felip V i el genocidi provocat contra la societat catalana,
·        de Ferran VII per practicar el terrorisme d’estat,
·        d’Isabel II per mantenir la societat catalana subjecta a bombardejos constants,
·        d’Alfons XIII per trair reiteradament les promeses autonomistes
·        o del seu pare per propiciar un cop d’estat que permetés fer involucionar el procés autonòmic.
·        També hauria d’haver fet el gest de fer el discurs en els quatre idiomes del seu reialme (fins i tot el rei belga en fa una part en francès, belga i alemany).

De tota manera, puc entendre i acceptar que no ens estimi massa. Al cap i a la fi, devem ser dels pocs ciutadans d’aquest país que li muntem pollastres cada vegada que trepitja el territori. El que no estic disposat a comprendre és la passivitat que mostra davant les brutalitats que succeeixen al seu estat. Pot tenir una actitud comprensiva respecte a aturats, desnonats o treballadors empobrits. I en canvi, ni una acusació respecte els culpables i responsables d’aquest drama. Penso que és de la decència més elemental que:
·        hi ha desnonats perquè un govern criminal va rebutjar les propostes de dació en
pagament i lloguer social de la PAH.
·        hi ha aturats caiguts en la misèria per una reforma laboral elaborat pel club dels juristes sàdics.
·        hi ha treballadors empobrits, perquè així ho van exigir els Rossell de torn, i acatat pels Rajoys que actuen de lacais dels propietaris d’aquest gran cortijo anomenat Espanya.

És normal que mostri una indiferència criminal respecte aquests problemes. Va en la naturalesa de la seva família, incapaç d’enfrontar-se a les injustícies, perquè la monarquia, conceptualment és injusta. És normal que actuï amb covardia, com els seus avantpassats. Al cap i a la fi és com una mena de Petit Nicolàs, algú que apareix a fer-se fotos entre qui realment mana, entre qui és a prop del poder, entre qui fa negocis amb la misèria aliena.

Us ho dic amb tota sinceritat. Un altre dels motius per la independència és estalviar-nos, cara a l’any que ve, la molesta música d’ascensor que apareix parasitàriament durant les vetlles de Nadal.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada