dimecres, 14 de maig del 2014

14/04/14. Àlex Romaguera. Antonio Moreno: «La majoria dels comptadors de llum marquen de més».L’informe d’UNESA, conté deu falsedats, una de les quals va ser utilitzada pel Ministeri d’Economia per encobrir l’estafa dels preus de lloguer dels comptadors de llum

Benvolguts,

Avui us proposem un estudi i entrevista d’Àlex Romaguera amb l’enginyer Antonio Moreno de títol contundent «La majoria dels comptadors de llum marquen de més». M’ho ha enviat el Centre d'Estudis Joan Bardina, impulsors de l’Eurocat, del qual n’hem parlat manta vegades. I és una entitat molt fiable. L’estudi ha estat publicat al web http://directa.cat/.

Sé positivament que aquest estudi agradarà a alguns amics meus, enginyers elèctrics que han treballat en companyies basades en l’energia i algun d’ells és un expert internacional en mesures, fiabilitat, trampes, etc.

També agradarà a altres amics, enginyers, advocats i economistes, que en la seva vida social i en la seva vida professional s’han regit sempre per l’ètica, que no n’hi ha gaires però n’hi ha...

En l’entrevista es demostra que les multinacionals de l’electricitat, amb la passivitat o amb la directa acció dels ministeris i dels tribunals, estan perpetrant accions il·legals. I sabem que tenen prou recursos per guanyar qualsevol contenciós. I també sabem que si  Antonio Moreno hagués cedit, s’hauria jubilat amb la consciència bruta, però milionari...

Directa.cat és un portal rigorós, i en el seu ideari s’hi pot llegir:

Les persones que integrem aquest projecte horitzontal, assembleari, autogestionat i descentralitzat al territori, entenem la comunicació com una eina de transformació social i la rebutgem com a simple mercaderia o negoci...
 

Antonio Moreno: «La majoria dels comptadors de llum marquen de més».

La següent entrevista, realitzada pel setmanari Directa (http://directa.cat/) al tècnic i activista Antonio Moreno, és la demostració que l'oferiment de qualsevol servei, sense que hi hagi un mecanisme de transparència i d'avaluació imparcial que permeti verificar el seu correcte oferiment als consumidors, és susceptible de trampes i abusos per part de l'entitat subministradora.

També és rellevant saber que,
amb l'antisistema actual del diner anònim, qui comet els abusos té els instruments necessaris per facilitar la impunitat de les seves activitats, tant pel que respecta a les trampes en el servei ofert, com en les pressions exercides contra les persones que denuncien aquestes mateixes trampes, com en posar traves a l'acció de la justícia.

En el cas concret de les empreses de subministrament d'energia, malgrat les iniciatives que ens pemetrien prescindir de les fonts no renovables basades en el carbó, el gas, el petroli i l'urani (podeu veure, per exemple, els articles sobre les energies renovables relatius a Catalunya [
http://bardina.org/nw/escrits/metro-directe-catalunya-te-energia-neta-ct.html] i a l'Estat espanyol [http://bardina.org/nw/escrits/metro-directo-renovar-se-o-esgotar-natura-ct.html], o els recursos d'Internet que tracten de les energies lliures, en els casos en que es verifiqui la seva eficiència), com les que faciliten l'estalvi energètic (podeu veure, per exemple, l'entrevista a l'empresari Benito Muros [http://bardina.org/nw/escrits/benito-muros-tots-aparells-estan-programats-per-morir-cat.htm]), veiem com la corrupció imperant des de fa 4300 anys és un fre important a la necessària evolució en aquest àmbit d'activitat.

L'establiment d'un Sistema General, com el proposat des del Centre d'Estudis Joan Bardina, basat en una moneda transparent que deixa prova jurídica de cada intercanvi, és una fita que afavorirà una gestió ètica, responsable i sustentable de l'energia, revertint el procés iniciat per la Humanitat fa uns 4300 anys a Mesopotàmia.

Directa. Número 357. 9 d'abril del 2014. inDirecta. Pàgina 24.

«La majoria dels comptadors de llum marquen de més».

Àlex Romaguera.

-Quan vas detectar les pràctiques irregulars de les fabricants de comptadors de llum a l’Estat espanyol?-

-El 1991, quan treballava a Landis & Gyr, primera fabricant de comptadors de llum del món, vaig assistir a una reunió a la seu del Sercobe (Associació Nacional de Fabricants de Béns d’Equip), a Madrid,
on un grup de directius dels principals fabricants es va repartir el mercat estatal i va acordar uns preus de venda superiors als que resultarien de la lliure competència. La meva negativa a col·laborar amb aquest grup, anomenat Contact, va fer que Landis & Gyr iniciés un procés d’assetjament moral terrible, que va acabar amb el meu acomiadament, el novembre de 1994, mitjançant una denúncia falsa del director comercial. Abans d’abandonar l’empresa, em vaig apoderar de la carpeta Contact, que vaig lliurar al jutjat de guàrdia.-

-Què va passar llavors?-

-
Davant la lentitud i la ineficàcia del jutjat –que no va investigar el tema al·legant que era molt complex– em vaig dirigir a la Comissió Europea, que va obrir un procediment durant el qual set inspectors van dur a terme un registre a les seus de Landis & Gyr (Sevilla), Siemens (Madrid) i Sclumberger (Barcelona). Arran d’aquest registre, van obtenir 100.000 folis que, segons conclouen, «proven l’existència del grup Contact» i «poden desembocar en un dels escàndols més greus dels últims anys a Espanya», ja que s’observa una infracció continuada des de 1984
.-

-Què revelen exactament aquests documents?-

-N’hi ha dos que són clau:

·       Al primer, els fabricants de comptadors reconeixen que faciliten dades falses al Ministeri d’Indústria a fi que el preu de lloguer dels comptadors sigui més del doble del que resultarien si les dades fossin correctes...

·       Al segon, s’inclou una taula i un gràfic que demostren que els preus de lloguer dels comptadors publicats al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) no han estat calculats conforme a l’establert per la llei; és a dir, que el BOE menteix...

-Què vas fer després d’això?-

-Primer,
vaig presentar una denúncia davant el Ministeri d’Indústria (aleshores presidit per Josep Piqué), a la qual vaig adjuntar documents requisats per la Comissió Europea. A conseqüència de la meva denúncia, el ministeri va requerir informes a la Comissió Nacional d’Energia, als fabricants de comptadors de llum i a UNESA. L’informe d’UNESA, signat per José María Amusátegui, llavors president d’aquesta patronal i d’Unión Fenosa i copresident (juntament amb Emilio Botín) del Banc Santander, conté deu falsedats, una de les quals va ser utilitzada pel Ministeri d’Economia per encobrir l’estafa dels preus de lloguer dels comptadors de llum –planificada el 1984 pel Ministeri d’Indústria– i permetre que es continués cometent impunement. A finals de 2013, aquesta estafa havia reportat 5.400 milions d’euros a les companyies elèctriques i cada dia augmenta 350.000 euros.-
(Nota: La Asociación Española de la Industria Eléctrica es una organización profesional de carácter sectorial, para la representación, promoción, gestión y defensa de los intereses generales y comunes de sus miembros que por estos le sean confiados, así como del sector eléctrico. En especial, constituye un fin prioritario de la Asociación la comunicación externa a todos los niveles, que permita una explicación a fondo de sector y que permita mantener una imagen del sector acorde con la realidad. En todos los casos en que UNESA actúe o ejercite las funciones anteriormente referidas, la asociación será especialmente vigilante en el cumplimiento de las normas de competencia.)


-Quina altra irregularitat has detectat?-

-
Des de 1984, el govern manté un buit legal que impedeix la verificació periòdica dels comptadors, motiu pel qual els usuaris ja hem pagat més d’11.000 milions d’euros a les companyies elèctriques, xifra que augmenta 600.000 euros diàriament. El més greu és que, per culpa d’això, hi ha un percentatge altíssim de comptadors que no són fiables. Així ho va detectar, el 2001, l’OCU, segons la qual el 80% dels comptadors de llum marcava de més. Actualment, dels gairebé dinou milions de comptadors electromecànics que continuen en servei, prop de disset milions són poc fiables en la mesura i més de deu milions haurien d’haver estat destruïts, ja que han esgotat la seva vida útil (30 anys).-

-Què podem fer les usuàries?-

-No romandre passius. Per experiència, sé que la lluita contra la corrupció és dura i perillosa, però, si volem que la situació no empitjori, és imprescindible denunciar els que generen aquesta corrupció i se’n beneficien.-

Antonio Moreno.
Activista contra els abusos de les elèctriques.

Antonio Moreno fa dues dècades que lluita contra els abusos de les companyies elèctriques, a les quals denuncia per cometre nombroses il·legalitats en la factura de la llum, amb el consegüent perjudici per a les usuàries.

Segons aquest enginyer sevillà de 70 anys, amb la connivència dels governs de torn, aquestes companyies cobren per un servei inexistent i incrementen les factures de la llum artificialment, com explica a http://www.estafaluz.com. Pels fets denunciats, Endesa va sol·licitar a Moreno el tancament de la web i una indemnització de 50.000 euros «per intromissió en el dret a l’honor», però tant el jutge Manuel Pérez Echenique com la fiscal Consuelo Álvarez ho van desestimar basant-se en el fet que «el dret a la llibertat d’expressió és prioritari sobre el dret a l’honor quan la informació és veraç i d’interès general». Tot i això, Endesa ha recorregut el cas per intentar la clausura de http://www.estafaluz.com, que inclou una aplicació perquè les usuàries sàpiguen si les estan estafant i poder reclamar-ho. Davant els atacs del «lobby del comptador», Antonio Moreno posa el seu compromís ètic al servei de la societat.

Agraïm a l'equip del setmanari Directa les facilitats aportades per la reproducció d'aquesta entrevista.
Enllaç a l'entrevista dins del lloc web del Centre d'Estudis Joan Bardina:

http://bardina.org/nw/escrits/directa-antonio-moreno-la-majoria-dels-comptadors-marquen-de-mes-cat.htm

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada