dilluns, 30 de juliol del 2012

29/07/12. El transport de càrrega per tren es fa creïble (1)

Benvolguts,

Ahir parlàvem dels AVEs buits en estacions fantasmes buides...

I vàrem anunciar que avui parlaríem de trens de mercaderies plens...

El títol de l’article que comentarem, El transport de càrrega per tren es fa creïble, seria sorprenent en qualsevol altre país. Els altres països fa desenes d’anys que van resoldre aquests problemes d’infraestructures. A Espanya, tristament, no és sorprenent, sembla que fins ara no era creïble i a més, evidentment, és benvingut...

En una interessant conferència que va fer l’Oriol Junqueras, fa dos anys, al Casal d’ERC del Poblenou, va explicar l’anècdota que estant de diputat a la UE un dia els va arribar un company de grup que era suec i els va dir: Estic desesperat. Les estadístiques que m’acaben de lliurar del govern suec diuen que només transportem un 40% de mercaderies per ferrocarril!

El diputat suec estava molt preocupat ja que la proporció a tot Europa de mercaderies per tren respecte a camió és de més del 50%.

L’Oriol Junqueras va explicar que a l’estat espanyol no arribava al 5%! I no deu haver variat massa.

Tanmateix, un article com el que comentarem, estimula, ja que es veu que hi ha mercat i mitjans per fer el transport.

L’estat espanyol té diversos handicaps per enfrontar-se amb el transport de mercaderies per ferrocarril. D’entrada hi ha dues grans xarxes ferroviàries:

1.       La xarxa ferroviària d’amplada ibèrica es molt antiquada i el parc mòbil és tercermundista
2.       La xarxa ferroviària d’amplada europea és moderníssima, molt extensa (2.000 km actualment i 2.500 km més en projecte o construcció), no és compatible amb facilitat amb la d’ample ibèric, i l’estructura és demencial (xarxa radial, no corredor mediterrani), no està connectada a la xarxa europea degut al traçat triat i al sistemàtic atac i menyspreu a Catalunya, dissenyada megalomaníacament per complir amb les consignes d’“Una, radial i libre...” i a més està dissenyada per a l’AVE i no per a trens de mercaderies
I manca:

3.       No hi ha ni un quilòmetre de via d’ample europeu dissenyada exclussivament per a mercaderies...

Si analitzem els paràgrafs anteriors, punt per punt:

·         Les dues amplades no són compatibles. Hi ha més d’una solució:
o   El sistema TALGO, que fa el canvi de l’amplada d’eixos automàticament a mida que avança pel corredor de canvi. Es va decidir no utilitzar-lo per l’AVE
o   El tercer carril, que es construeix entre les vies més amples de l’ample ibèric i que permet que hi circulin alternativament i simultàniament trens d’ample ibèric i europeu, encara que queda el problema de les desviacions, de solució difícil. Tot en general menys fiable
·         L’estructura de xarxa radial no és sol·lucionable. Ja està fet! Ja s’hi han enterrat milions i milions d’euros. Només es pot complementar afegint-hi noves estructures com el Corredor mediterrani, per exemple
·         Si no està unida encara a la Xarxa europea, és qüestió de temps, diners i ganes que s’acabin les múltiples estructures que manquen a Catalunya (La Sagrera, el túnel de Mallorca, el pas per Girona, múltiples trams a mig fer per tot el territori català)
·         Si diem que està dissenyada per a l’AVE i no per a mercaderies és degut a que les recomanacions internacionals aconsellen doble xarxa de doble via per passatgers i mercaderies. Sembla irrealitzable en l’estat actual...
·         Caldria aconseguir ràpidament una estructura per mercaderies (es pot començar provisionalment amb el tercer carril, amb els problemes que comporta i a més ja se sap que un projecte rebaixat de plantejaments i que mig funcioni, mai no s’acaba feliçment com s’havia concebut d’entrada). 
A partir d'aquest bagatge tècnic, demà continuarem comentant l’article:

El transport de càrrega per tren es fa creïble


Companyies ferroviàries i logístiques aprofiten les noves oportunitats per competir amb els camions per les mercaderies. La fiabilitat i l'estabilitat dels preus són els punts forts

8/07/12 - Barcelona - Francesc Muñoz email protegit


Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada