dijous, 30 de juny del 2011

30/06/11. Més sobre l'AVE Toledo-Conca-Albacete

Benvolguts,

Ahir varem estar parlant del tancament per part del Ministeri de Foment de la línia de TGV Toledo-Conca-Albacete. Les reaccions han sigut favorables majoritàriament a aquest tancament. La línia sembla que va costar la petitesa de 5.000 M€ (més de 3 vegades els 1.450 M€ que deu el govern de Madrid a Catalunya, per una cagada del tripartit en la lletra petita de no-se-què. Val a dir que si el no-pagament no hagués sigut per això, hauria sigut per alguna altra cosa...

En Vicent Sanchis a l’Avui es pregunta “Qui ens pagarà la via?”
“La direcció de Renfe ha anunciat que no pot fer front a la catàstrofe de l'AVE entre Toledo i Albacete, i que suprimeix la línia a partir de l'1 de juliol. Dels prop de 2.000 passatgers previstos d'aquest tram, diàriament el fan servir uns nou. Sí, sí, nou. I si en vol més xifres, pari el cabàs: El pla estratègic d'infraestructures i transports destina a la construcció de la xarxa espanyola de l'AVE, entre el 2005 i el 2020, 40.000 milions d'euros. Als quals cal sumar-ne 12.000 més que hi dedica el pla extraordinari d'infraestructures i transports. Els governs espanyols, el d'abans i el d'ara, pretenen connectar totes les capitals de província amb Madrid i que “cada ciutat espanyola tingui una estació d'alta velocitat a menys d'una hora”. Al·leluia! Mantenir un km de línia d'AVE costa al govern espanyol 200.000 euros a l'any, el doble que al francès. I construir-lo, entre 12 i 30 milions d'euros. Considerant la distància, pam amunt pam avall, la línia suprimida ha costat uns 5.000 milions d'euros. I qui ens pagarà tot això? Lladres!”

I hi ha articles i comentaris a tots els diaris sobre un país que no fa inversions tenint en compte la rendibilitat sinó la fatxenderia i la megalomania.
A Espanya, amb els fons europeus, s’ha portat una política demencial d’inversió tant en ferrocarrils, com en autovies (i autopistes), com en ports i com en aeroports, sense tenir en compte la viabilitat de cada projecte. Sense tenir en compte el retorn de la inversió. Si Espanya fos una empresa ja haurien decapitat tota la cúpula directiva.
Si Espanya hagués analitzat què era més rendible amb els fons d’ajut europeu, hauria creat abans de res infraestructures ferroviàries en les zones que més necessitat en tenien i que més valor afegit podien proporcionar, que com ja hem analitzat repetidament guiats per tots els bons economistes amb en Germà Bel al davant, era la zona mediterrània i per a mercaderies! Un cop el corredor mediterrani de mercaderies enllestit, i si sobraven diners es podien realitzar altres infraestructures com serveis de Rodalies i TGVs. Val a dir que Espanya ho ha fet molt bé: S’ha creat totes aquestes infraestructures al voltant de Madrid (ja sabem que Espanya és Madrid). Amb els fons europeus a Madrid s’han renovat tots els serveis de Rodalies, s’ha creat una xarxa de metros increïble s’ha fet un mega-aeroport de 4.000 M€, s’han construït autovies gratuïtes a dojo, fins s’han construït autopistes de peatge paral·leles a les autovies per on no hi passen cotxes i que estan també en fallida, etc.

Aquest exemple de recorregut Toledo-Conca-Albacete que s’ha tancat n’és un exemple. Vegem, però, la cara de satisfacció que feien les patums d’Espanya i de Castilla-La Mancha quan es va inaugurar:

 Los Príncipes de Asturias y otras autoridades han inaugurado hoy el AVE Madrid-Cuenca-Albacete

José Mª Barreda, José Blanco, Carmen Oliver y Teófilo Serrano en el primer AVE de pruebas de la línea de Albacete.

I vegem com algú del PSOE encara no vol baixar del burro en aquesta qüestió:
Los socialistas instan al PP a que negocie precios, horarios y tipos de trenes con Renfe que Albacete y Toledo sigan conectadas
La supresión del AVE de Albacete a Toledo sigue dando vueltas. Tras ser portada de varios medios nacionales por el escaso número de usuarios de la línea (apenas 9 diarios), ayer fue el Partido Socialista quien defendió que la puesta en marcha de esta medida, a apenas seis meses de las elecciones, «no fue electoralista».
Pero no todos los socialistas de Castilla-La Mancha están de acuerdo con este mensaje. El alcalde de Toledo, Emiliano García-Page, consideró «de todo punto razonable» la supresión de la línea «si es deficitaria». Para el regidor toledano «es una decisión de cajón, de sentido común» porque recordó que el tren «lo pagamos todos y es absurdo mantener un tren que esté vacío».
Un fracaso anunciado
También el sindicato Comisiones Obreras se pronunció ayer sobre la supresión de la línea «un fracaso anunciado», como recordó el sindicato en una nota de prensa. Comisiones consideró que la puesta en marcha de la línea era una «decisión exclusivamente política» que consideró que supuso una mala gestión «sabida de antemano».
Según la nota de prensa del sindicato esta línea ha generado un déficit de 3 millones de euros para Renfe en apenas seis meses «tan solo por dar capricho a un presidente regional y a un ministro». Según el sindicato la operadora ferroviaria no se puede permitir esos tres millones de euros con una deuda de 5.000 millones de euros y por ello pidió la dimisión del director de Viajeros de Alta Velocidad y Media Distancia de Renfe, Cecilio Martínez-Comino, aunque eso sí explicando previamente «quién va a responder del dinero derrochado a sabiendas».

I la fatxenderia institucional:
La austeritat consisteix a tenir un seguici de només 150 persones, en comptes de les anteriors inauguracions.
El ministro de Fomento ha sabido dar ejemplo de austeridad hasta en un día tan señalado. Nada que ver con las pomposas inauguraciones de los AVE a Valladolid o Málaga, en los que su antecesora en el cargo, Magdalena Álvarez, presumió de alta velocidad rodeada de cientos de autoridades y empresarios.
Ya en la estación de Albacete-Los Llanos, donde se celebró el acto de inauguración de la nueva línea, el Príncipe Felipe reconoció que España está "en la primera división de los medios más modernos de transporte". Su Alteza Real señaló que la alta velocidad "nos da prestigio internacional y potencia la imagen de marca de España de forma duradera".
El Ministro de Fomento, José Blanco, se dirigió al auditorio advirtiendo de que este proyecto no es fruto de "la decisión de uno", sino que recordó que se ha conseguido a través de "política y democracia". Blanco no pasó por alto la crisis económica que atraviesa España y apuntó que "superaremos esta época de dificultades".

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada