dissabte, 26 de febrer del 2011

26/02/11. Notícia esperançadora sobre l'eix mediterrani

Benvolguts,

Ja hem parlat repetidament de les infraestructures de transport a l’estat espanyol: autovies, ferrocarrils, aeroports. Dels ferrocarrils s’ha de parlar tant dels de transport de viatgers com dels de transport de mercaderies. De fet el que és realment important és el transport de mercaderies que a l’estat espanyol només transporta el 4% de la mercaderia, quan a tot Europa les mercaderies per ferrocarril són sempre superiors al 20%. Varem explicar el 2 de febrer com l’any 2003 Loyola de Palacio parlamentària del PP a la UE va bloquejar la possibilitat que la UE beneís l’eix mediterrani com a element essencial en la Gran Xarxa de Ferrocarrils Europeus i en canvi si escollís un traçat per la connexió amb Europa seria el de Saragossa-Canfranc-Tolosa amb un projecte anomenat Travessia Central pels Pirineus (TCP) amb túnels de 40 km a 1000 metres d’alçada per travessar el Pirineu. Amb dues pegues insolubles: els trens de mercaderies no són rendibles si hi ha un desnivell de 1000 metres i aquest traçat deixa els ports de Tarragona i Barcelona sense connexió amb Europa. Aquesta filosofia del PP, però també del PSOE la varem explicar el divendres divuit de febrer amb dues Reflexions  Blanco lava mas blanco..., i Ferrmed i la Gran Xarxa de Ferrocarrils Europeus (2). En aquestes cròniques es demostra que el president socialista d’Aragó i ministre del PSOE, Marcelino Iglesias, aragonès de la Franja de Ponent, abona el TCP.

Aquí es pot trobar l’explicació del ministre de transports Blanco sobre aquest tema que l’ha portada a terme el PSOE sense separar-se’ ni una mica del guió prèviament usat per Loyola de Palacio, confirmada el dia de la reunió del lobby Ferrmed a Bruseles al qual el ministre Blanco hi va enviar dos subalterns i no ell personalment. Blanco diu que ell no creu en l’Espanya radial però durant 7 anys no han mogut ni un dit per modificar el que Loyola de Palacio havia proposat. La benedicció de Brusel·les vol dir una part del finançament (15-20%).

En l’article que segueix es pot veure com el govern socialista menteix descaradament explicant que han treballat la possibilitat de l’eix mediterrani, que no té ni projecte ni pressupost, i en canvi el govern socialista ja està licitant el nyap anomenat Travessia Central pels Pirineus.

Doncs bé, avui hi ha una notícia esperançadora i una contranotícia desesperançadora sobre el cas:
“L'eurodiputat Ramon Tremosa ha anunciat aquest divendres en la jornada sobre el corredor mediterrani que ha organitzat l'oficina del Parlament Europeu a Barcelona que la comissió de transports de la cambra comunitària visitarà Catalunya entre el 16 i el 18 de març. Tremosa ha explicat que15 diputats i 30 tècnics podran conèixer sobre el terreny les coses que han debatut a les institucions europees poques setmanes abans que la Comissió Europea decideixi quins són els eixos de transport prioritaris per al continent. Alhora, però, els eurodiputats socialistes contraataquen amb una ofensiva d'actes en favor de la Travessia Central pels Pirineus que porta anys d'avantatge a l'eix mediterrani i compta amb el plàcet del govern espanyol.”

Els tècnics i eurodiputats visitaran el Port de Barcelona, l'aeroport del Prat, empreses ferroviàries i industrials com ara la planta del grup Volkswagen a Martorell, així com Perpinyà i Portbou. Entre ells estarà l'alt funcionari encarregat per la nova definició de corredors de la Comissió Europea. Aquesta és una 'gran noticia', segons Ramon Tremosa, sobretot perquè succeeix poques setmanes abans de que l'executiu europeu actualitzi el llistat d'eixos de transport prioritaris per a Europa. Segons ha dit, ell mateix va proposar aquesta visita al mes d'octubre passat.


En la mateixa jornada, l'eurodiputada Maria Badia ha destacat el fet que el ministre de Foment José Blanco també acudirà a Barcelona el dia 16 de març per explicar el treball que ha fet el govern espanyol per desenvolupar el corredor mediterrani.

En aquest sentit, Ramon Tremosa ha posat un exemple sobre com el sector privat europeu ja comença a adonar-se d'aquesta realitat. Segons ha dit, l'acte que Ferrmed va organitzar a Brusse·les el mes de gener va estar patrocinat per Deutsche Bahn, la primera empresa europea de transport de mercaderies. Això demostra, segons Tremosa, que també les empreses europees entenen la importància per al creixement econòmic d'aquesta infraestructura i prova que s'han de prioritzar els eixos que realment tenen incidència en la competitivitat i ajuden a superar la crisi.http://www.directe.cat/noticia/124988/la-comissio-de-transports-del-parlament-europeu-visitara-catalunya-a-dos-mesos-de-decidir-


Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada